Museum Dhondt-Dhaenens
 
Straat en nr.: Museumlaan 17
Postnr. + gemeente: 9831 Deurle
Contactpersoon: Janus Boudewijns + Leen Antheunis
Telefoon: 09/282 51 23
Fax: 09/281 08 53
é-mail: info@museumdd.be
URL-adres: www.museumdd.be
Openingsuren: van dinsdag tot en met zondag: van 11 u tot 17 u (maandag gesloten)
Toegangsprijs: "Pad-dag" = "Kunstdag" : € 6,20 voor de hele dag
Afstand tot de school: 14 km
Wegbeschrijving: Olsene - Machelen - Deinze - Astene - Deurle (Baan Gent-Kortrijk) -> Museumlaan (even voorbij de school)
Bezocht door: Het derde leerjaar
Doelstellingen: - De kinderen ontdekken de architectuur en de inplanting van het museum.
- Ze staan open voor beelden.
- Ze kunnen beelden bewonderen en zijn verwonderd over diverse beelden.
- Ze kunnen informatie halen uit beelden.
- Ze kunnen impressies en ervaringen verwerken tot een eigen kunstwerk waarin hun meegebrachte object/foto een nieuwe betekenis krijgt.
Beschrijving: - Kennismaken met het museum: ontdekken van de architectuur van het museum, de inplanting en het verhaal.
- Een confrontatie met de collectie en de wisselende hedendaagse tentoonstellingen
- Leiewandelingen: maken van een werkje aan de Leie met behulp van een kijkraampje + wasco's
- Vanuit de eigen leefwereld beeldend werken in het atelier met allerhande boeiende materialen
- Eigen tentoonstelling

Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum (www.museumdd.be)

 

Extra info Museum Dhondt-Dhaenens


 

Het MDD (museum Dhondt-Dhaenes), vlakbij de dorpskern van Deurle en de Leie, bezit een rijke collectie van kunstwerken van Vlaamse kunstenaars met internationale faam o.a. Jean Brusselmans, Gustave en Leon De Smet, Valérius De Saedeleer, James Ensor, George Minne, Constant Permeke, Albert Servaes, Albijn van den Abeele, Frits van den Berghe, Gustave van de Woestijne en Rik Wouters.

Deze kunstwerken werden vorige eeuw vanaf het einde van de jaren '20 verzameld door het echtpaar Jules en Irma Dhondt-Dhaenens. Zij besloten hun kunstbezit open te stellen voor het publiek en begonnen daarom in 1967 met de bouw van het museum.

Inmiddels is de vaste collectie uitgebreid met meer hedendaagse werken van onder andere Isa Genzken (D), Rombouts & Droste (B), David Tremlett (GB), Richard Venlet (B) en Marthe Wery (B). De aanschaf van deze laatste werken was doorgaans gekoppeld aan de tijdelijke tentoonstellingen met hedendaagse binnen- en buitenlandse kunstenaars waarmee het museum inmiddels een indrukwekkend palmares heeft opgebouwd.

Het MDD organiseert regelmatig concerten, lezingen, een jaarlijkse lessenreeks en een kinderatelier. Voor rondleidingen beschikt het museum over een team zeer ervaren gidsen.

 

Leerplandoelstellingen

 

- Kinderen zijn gevoelig voor en genieten van de muzische expressie in hun omgeving. Ze kunnen genieten van kunstwerken.
- Kinderen zijn zich bewust van de gevoelens die schoonheidservaringen bij hen oproepen en durven die uiten.
- Kinderen merken verschillende schoonheidsaspecten op in hun omgeving. Ze kunnen aspecten als licht, ruimte, lijn, vorm, patroon, compositie, harmonie, kleur, authenticiteit, textuur, ritme,… herkennen.
- Kinderen zien in dat verschillende mensen verschillende schoonheidscriteria hanteren. Ze ervaren, stellen vast en uiten dat iets mooi vinden gebonden is aan mode, stijl, trends, persoon, leeftijd, tijdsgeest.
- Kinderen vormen zich een eigen mening over allerlei kunstuitingen waarmee ze in contact komen. Ze staan open voor nieuwe ervaringen en laten zich niet leiden door voorbarige oordelen en clichés in denken en voelen. Ze proberen de boodschap achter een kunstwerk te begrijpen door zich vragen te stellen als: Wat zie ik ? Wat is het effect op mij ? Welke middelen werden gebruikt ? Waarover gaat het ? Wat is de bedoeling ervan ? Voor wie is het bestemd ? In welke omstandigheden is het gemaakt ? …
- Kinderen ontwikkelen tot vaardige kunstbeschouwers. Dit houdt in dat ze spontaan plezier beleven aan kunstwerken. Ze worden geboeid door kustwerken en associëren deze met wat ze dagelijks meemaken. Ze ervaren dat een visueel beeld een nieuwe werkelijkheid kan oproepen. Ze hebben oog voor technieken en materialen die gebruikt worden in kunstwerken. Ze stellen ook vast dat kunst vaak een uiting is van wat er in een bepaalde tijdsperiode of gemeenschap leeft.
- Kinderen ontdekken dat het creëren van kunst zowel inspiratie als inspanning vraagt. Ze ervaren, stellen vast en uiten hoe verschillende kunstenaars werk(t)en, wat er allemaal bij komt en hoe kunstwerken ontstaan. Ze stellen vast dat kunstenaars gevoelens, ideeën, belevenissen, ervaringen,… kwijt willen en daar op een eigen manier vorm aan geven.
- Kinderen zien in dat mensen en gemeenschappen veel waarde hechten aan kunst. Ze stellen vast dat mensen kunst verhandelen. Ze stellen ook vast dat sommige kunstuitingen zo waardevol worden geacht dat ze met zorg en respect worden bewaard, hersteld of vernieuwd. Ze stellen tenslotte ook vast dat veel mensen inspanningen doen om kunstuitingen mee te beleven, te bezitten…

 

 

×Terug naar het muzische

×Terug naar de klasverkenning