De school van toen
 
Straat en nr.: Klein Raamhof 8
Postnr. + gemeente: 9000 Gent
Contactpersoon: Mevr. Veerle Bultereys - adjunct van de directie (beheerder)
Telefoon: 09/225 29 03
Fax: 09/225 29 03
é-mail: schoolvantoen@gent.cevi.be
URL-adres: www.gent.be/schoolvantoen
Openingsuren: Elke werkdag van 9 tot 12 en van 14 tot 16 u
Gesloten op woensdagnamiddag en in schoolvakanties; behalve tijden de Gentse Feesten (open van 14 tot 17 uur)
Toegangsprijs: Gratis
Afstand tot de school: ongeveer 20 km
Wegbeschrijving: via Rooigemlaan, Nieuwe wandeling, Noordstraat, Hoogstraat, Poel
Met openbaar vervoer: vanaf station Gent-Sint-Pieters tram 1, 10 of 11 (tot Gravensteen) of tram 12, 40 (tot halte Lange Steenstraat)
Bezocht door: het 1ste leerjaar
Doelstellingen: De kinderen kunnen:
- verwoorden wat een museum is
- vertellen over eigen ervaringen i.v.m. een museumbezoek
- zelf enkele museumregels afspreken en zich hieraan houden tijdens het bezoek
- leren kijken en leren genieten van de tentoongestelde voorwerpen
- de te gebruiken voorwerpen met zorg en respect behandelen
- geboeid worden door de uitleg van de gids, interesse tonen in hoe de kinderen vroeger naar school gingen en ervaren, vaststellen en uiten hoe dit vroeger verliep, welke materialen zij toen gebruikten, hoe en waarmee men toen speelde op de speelplaats, welke gewoonten men toen had,...
- deze voorwerpen, gewoonten, e.d. van toen vergelijken met eigen materiaal en gewoonten
- hierbij gelijkenissen en verschillen ontdekken en deze verwoorden

(Leerplandoelstellingen: zie verder)

Beschrijving: - Rondleiding in de verschillende klassen
- zelf les krijgen in "de klas van toen" en didactisch materiaal van toen gebruiken
- spelen op "de speelplaats van toen"
 

Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum: www.gent.be/schoolvantoen
 

Extra info De school van toen

De School van Toen en het Archief Onderwijs - Stad Gent zijn zowat het geheugen van het onderwijs van de stad Gent. Beide illustreren wat het Stedelijk Onderwijs in het verleden heeft gepresteerd.
Het museum verzamelt, inventariseert en bewaart schoolmeubilair, didactisch en iconografisch materiaal, en alles over de geschiedenis van het onderwijs in het algemeen en van de Stad Gent in het bijzonder.
Zowel voor scholieren uit het basisonderwijs als voor leerlingen uit het secundair onderwijs vormt een bezoek een perfecte aanvulling op het leerprogramma. Maar ook studenten van het departement Lerarenopleiding van de Hoge Scholen kunnen er terecht. Studenten architectuur en kunstonderwijs vinden er uitgebreid fotomateriaal over de architecturale aspecten van de scholen en de oude stadskern rond de eeuwwisseling. Bovendien is het museum gevestigd in een typisch schoolgebouw uit 1901, ontworpen door Charles Van Rijsselberghe. Televisieproducers gebruiken het trouwens soms als historisch locatie.

Verenigingen (gepensioneerden, oud-leerlingen, clubhuizen, dienstencentra derde leeftijd) zoeken vooral naar een herkennings- en aanknopingspunt uit hun jeugd. En tenslotte zijn ook nog de vele geïnteresseerden die in het museum wetenschappelijk opzoekingswerk komen doen.

DE SCHOOL VAN TOEN...
Het museum wil een zo ruim mogelijk publiek - waarvan de onderwijsinstellingen de kern vormen - kennis laten maken met de onderwijsgeschiedenis. Zonder valse nostalgie kunnen de bezoekers er de schoolsfeer van toen zelf ervaren.
Door een spel van vraag en antwoord en een constante wisselwerking tussen toen en nu moedigen we de leerlingen aan om actief met geschiedenis om te gaan.
Voor het basisonderwijs besteedt de rondleiding heel wat aandacht aan het leven en leren rond de eeuwwisseling. Het gaat onder meer over gezinsgrootte, hygiëne, huisvesting en arbeid, maar ook over typische schoolse toestanden als orde en tucht, de prijsuitdeling, het standenonderwijs, handwerken, wandplaten, lezen, schrijven en rekenen, de spelling en de klas van toen.
Voor het secundair onderwijs ligt de nadruk op de leef- en werkomstandigheden van de arbeiders, het klassenverschil, de sociale onrust, kinderarbeid en leerplicht.
Zowel het basis- als het secundair onderwijs krijgt als afronding een filmpje te zien over het klasleven van leerlingen uit het basisonderwijs rond 1920.

Het Historisch Archief is ook een dienstverlenend centrum. Pedagogen, leerkrachten en studenten vinder er een rijkdom aan vergelijkend studiemateriaal. Schooldirecties kunnen bij ons terecht voor informatie over de geschiedenis van hun school.
Onder bepaalde voorwaarden lenen wij voorwerpen en documenten uit voor pedagogische en didactische doeleinden.

Elk jaar organiseren wij tijdens de Gentse Feesten een tentoonstelling, telkens over een ander thema. We zorgen dan ook voor kinderanimatie én voor gratis rondleidingen voor alle belangstellenden.

EEN MUSEUMBEZOEK, DIVERSE MOGELIJKHEDEN
Voor een museumbezoek met leerlingen zijn er verschillende formules. Zo kan de leerkracht na de gewone rondleiding zelf één of meer uurtjes lesgeven in de "klas van toen". Achteraf kunnen de kinderen hun hartje ophalen op de speelplaats met spelen van toen. Na afspraak en in overleg met de leerkracht bieden we ook nog andere opties, zoals een interview met de (over)grootouders van onze bezoekertjes.
Leerlingen en leerkrachten kunnen bij ons hun lunchpakket gebruiken (wel vooraf verwittigen).
Voor de 2de en 3de graad basisonderwijs zijn er werkblaadjes en pedagogische mapjes.

WEGWIJS IN DE TENTOONSTELLING
De hal geeft een algemeen beeld van het onderwijs aan de hand van voorwerpen, foto's, documenten, rapporten, erekaarten en medailles uit de drie schooltypes: de kosteloze scholen (voor arbeiderskinderen), de betaalscholen (voor de meer bemiddelde klasse) en de zondags- en adultenscholen.
Specifieke aspecten als vakdidactiek, pedagogiek en leermiddelen worden in de verschillende lokalen thematisch voorgesteld.
Op de benedenverdieping is er een klas voorbehouden voor muziek, handwerk en tekenen. In een ander lokaal komen godsdienst, zedenleer, opvoedkunde en Frans aan bod.
De eerste verdieping telt vier lokalen. Achtereenvolgens worden Nederland, wiskunde, de "klas van toen" en geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en biologie voorgesteld.

 

Leerplandoelstellingen

- Kinderen zien in dat mensen, objecten, gewoonten,... evolueren in de tijd; Dit houdt in dat ze:

  • met voorbeelden kunnen aantonen hoe dagelijkse voorwerpen (i.v.m. naar school gaan, spelen, kledij,...) in de tijd evolueren

  • vaststellen en uiten dat mensen nu andere gewoonten en gebruiken hebben dan vroeger

  • inzien dat de producten, voorwerpen die er nu zijn, er niet altijd waren

  • weten dat door de evolutie van de techniek het leven van mensen verandert

  • kunnen vaststellen en uiten hoe hun levenswijze gelijkenissen en verschillen vertoont met die van kinderen uit vroegere perioden

- Kinderen zijn nieuwsgierig naar de historische ontwikkeling van voorwerpen, gewoonten,...; Dit houdt in dat ze:

  • vragen stellen bij en actief op zoek gaan naar de voorgeschiedenis van speelgoed, het leren in de klas,...

  • overblijfselen van vroeger opsporen in hun omgeving

- Kinderen beseffen dat er naast een heden, ook een verleden en een toekomst zijn; Dit houdt in dat ze:

  • begrijpen dat "gisteren" voorbij is en dat "morgen" nog moet komen

  • verwondering en waardering tonen voor voorwerpen, gewoonten,... uit het verleden

- Kinderen zien in dat er verbanden zijn tussen een historisch verschijnsel en de tijdsomstandigheden; Dit houdt in dat ze

  • met voorbeelden kunnen illustreren dat er veel dingen van nu, wel of niet hetzelfde zijn als vroeger en kunnen onderzoeken waarom dat zo is
     


 
×Terug naar mens en tijd

×Terug naar de klasverkenning