SMAK (Stedelijk museum voor actuele kunst)
 
Straat en nr.: Citadelpark
Postnr. + gemeente: 9000 Gent
Telefoon: 09/221 17 03
Fax: 09/221 71 09
é-mail: museum.smak@gent.be
URL-adres: www.smak.be
Openingsuren: dagelijks van 10.00 tot 18.00 behalve op maandag en feestdagen
Toegangsprijs: €5: individueel bezoek
€3,80: groepen vanaf 15 personen en reductiehouders (studenten, -25-jarigen, 60-plussers, É)
€2,50: schoolgroepen
Kinderen onder de 12 jaar, personen met een handicap en begeleiders van groepen gratis.
Uitgezonderd speciale tentoonstellingen.
Afstand tot de school: ongeveer 20 km
Wegbeschrijving:

Eigen vervoer
E17 richting Gent Centrum,
afrit 1 Alle Richtingen,
links naar de Citadellaan,
rechtdoor tot Citadelpark

Openbaar vervoer
Van station Gent Sint-Pieters (op 10 min. wandelafstand):
bus 9 = standplaats 2,
bus 34-35-36 / 70-71-72 / 76-77 = standplaats 6,
bus 55 / 57-58 = standplaats 5,
bus 73-74 = standplaats 7 (halte Heuvelpoort)
Van centrum (St.-Jacobskerk): bus 5

Bezocht door: het vijfde leerjaar
Doelstellingen: - De leerlingen maken kennis met een museum van moderne kunst.
- De leerlingen kunnen het SMAK vergelijken met het Museum van Deinze en Leiestreek.
(Leerplandoelstellingen: zie verder)
Beschrijving: De kinderen krijgen een rondleiding van een gids doorheen het SMAK.

Je kan ook een bezoekje brengen aan de website van het museum: www.smak.be

 

Extra info SMAK


 

Het Gentse Museum voor Hedendaagse Kunst werd opgericht in 1975. Het was toen het eerste Belgische museum gewijd aan hedendaagse kunst. Het was gehuisvest onder het dak van het Museum voor Schone Kunsten.

Ook in 1975 werd Jan Hoet aangesteld als directeur van het nieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst. Onder zijn beleid groeide de collectie stelselmatig aan en kreeg het museum internationale bekendheid. Door de provisorische omstandigheden waarin het museum zich gedurende meer dan twintig jaar bevond, werd de verzameling enkel via tijdelijke tentoonstellingen in steeds wisselende en fragmentaire opstellingen getoond. Belangrijke aanwinsten van de laatste vijf jaar waren zelfs helemaal nooit te zien.

Het zou echter nog 20 jaar duren eer Jan Hoet en de collectie hedendaagse kunst een eigen en autonoom museum zouden krijgen.

In 1996 kwam er schot in de zaak toen de “Rode Poort” werd geopend.

'De Rode Poort' was de openingstentoonstelling van het museum in haar nieuwe maar tijdelijke locatie. Het Museum van Hedendaagse Kunst bevindt zich momenteel in de nieuwe reserveruimte, een verbouwing van een zijvleugel van het vroegere jaarbeurscomplex. De opening van het definitieve museum, de verbouwing van het ‘casino’, was voorzien voor eind 1998. Op 9 november 1996 werd het gebouw in zijn geheel voorgesteld aan het publiek, via een groot project waarbij alle ruimtes werden bespeeld via de verschillende media waarmee beeldende kunst omgaat.

In 1999 kreeg het museum zijn eigen gebouw, tegenover het Museum voor Schone Kunsten en kreeg het een nieuwe naam: het S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst). Beide musea functioneren nu als een museumeiland in een parksite aan de stadsring van Gent.

 

 

Mogelijke activiteiten met de klas

 

Ontdekkingsreis:

Strik je veters, spits beide oren en stap de wereld van de actuele kunst in. Geef je mening, laat je gevoel spreken en deel je ervaringen met de anderen.

talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits
duur: ca. 1,5 uur
aantal: max. 20 kinderen/gids
prijs: scholen €50; niet scholen €65/gids
reserveren

 

Laboratorium:

Kriebelen je handen als je potloden, potten verf of andere materialen voorgeschoteld krijgt? Duik dan na een korte ontdekkingsreis het laboratorium in voor een vrolijk experiment.

talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits
prijs: scholen €75 of €125/gids -niet scholen €90 of €150/gids
aantal: max. 20 kinderen per gids
duur: 2 uur of  3,5 uur
reserveren

 

Rally:

Geen race tegen de tijd, maar een race waar het verzamelen van oplossingen centraal staat. Ben je negen jaar of ouder? Test dan je kennis tijdens dit avontuurlijke museumspel.

talen: Nederlands
prijs: scholen €65/gids; niet scholen €75/gids
aantal: max. 20 kinderen/gids + max. 2 groepen tegelijkertijd 
duur: 2 uur
reserveren

 

Daarnaast werkt vzw kunstLAB graag voor u informatieve lezingen, op maat gesneden projecten en andere bezoeken uit. Voor wie liever op eigen houtje het museum bezoekt, zijn er steeds gratis audiogidsen ter beschikking.

info & reservaties:
Publiekswerking
S.M.A.K. - Citadelpark B-9000 Gent
T: +32 (0)9 240 76 64 (di-vr 10u-13u & 14u-16u)
F: +32 (0)9 221 71 09
E:
educatievedienst.smak@gent.be

Reservaties graag schriftelijk  2 weken op voorhand

 

Leerplandoelstellingen

 

- Kinderen zijn gevoelig voor en genieten van de muzische expressie in hun omgeving. Ze kunnen genieten van kunstwerken.
- Kinderen zijn zich bewust van de gevoelens die schoonheidservaringen bij hen oproepen en durven die uiten.
- Kinderen merken verschillende schoonheidsaspecten op in hun omgeving. Ze kunnen aspecten als licht, ruimte, lijn, vorm, patroon, compositie, harmonie, kleur, authenticiteit, textuur, ritme,… herkennen.
- Kinderen zien in dat verschillende mensen verschillende schoonheidscriteria hanteren. Ze ervaren, stellen vast en uiten dat iets mooi vinden gebonden is aan mode, stijl, trends, persoon, leeftijd, tijdsgeest.
- Kinderen vormen zich een eigen mening over allerlei kunstuitingen waarmee ze in contact komen. Ze staan open voor nieuwe ervaringen en laten zich niet leiden door voorbarige oordelen en clichés in denken en voelen. Ze proberen de boodschap achter een kunstwerk te begrijpen door zich vragen te stellen als: Wat zie ik ? Wat is het effect op mij ? Welke middelen werden gebruikt ? Waarover gaat het ? Wat is de bedoeling ervan ? Voor wie is het bestemd ? In welke omstandigheden is het gemaakt ? …
- Kinderen ontwikkelen tot vaardige kunstbeschouwers. Dit houdt in dat ze spontaan plezier beleven aan kunstwerken. Ze worden geboeid door kustwerken en associëren deze met wat ze dagelijks meemaken. Ze ervaren dat een visueel beeld een nieuwe werkelijkheid kan oproepen. Ze hebben oog voor technieken en materialen die gebruikt worden in kunstwerken. Ze stellen ook vast dat kunst vaak een uiting is van wat er in een bepaalde tijdsperiode of gemeenschap leeft.
- Kinderen ontdekken dat het creëren van kunst zowel inspiratie als inspanning vraagt. Ze ervaren, stellen vast en uiten hoe verschillende kunstenaars werk(t)en, wat er allemaal bij komt en hoe kunstwerken ontstaan. Ze stellen vast dat kunstenaars gevoelens, ideeën, belevenissen, ervaringen,… kwijt willen en daar op een eigen manier vorm aan geven.
- Kinderen zien in dat mensen en gemeenschappen veel waarde hechten aan kunst. Ze stellen vast dat mensen kunst verhandelen. Ze stellen ook vast dat sommige kunstuitingen zo waardevol worden geacht dat ze met zorg en respect worden bewaard, hersteld of vernieuwd. Ze stellen tenslotte ook vast dat veel mensen inspanningen doen om kunstuitingen mee te beleven, te bezitten…
 

 

×Terug naar het muzische

×Terug naar de klasverkenning