Waarom een
omgevingsboek ?
Het nieuwe leerplan
wereldoriëntatie benadrukt het belang om te vertrekken vanuit de leef- en
leeromgeving van het kind. Met de ontwikkeling van een omgevingsboek van de
school kunnen we het programma wereldoriëntatie voldoende afstemmen op de eigen
schoolcontext (leerplan p. 129). Een omgevingsboek is niet anders dan een
degelijke inventarisatie van alle interessante "situaties" in de omgeving van de
school (typische gebouwen, groen, verkeerssituatie, beroepen van ouders, sociale
en culturele achtergrond van de kinderen, plaatselijke gewoonten,
taalgebruik,...) Die omgeving kan vlakbij zijn, maar ook twintig kilometer
verderop.
Door deze gegevens op een systematische manier te centraliseren, hoop ik er een
gebruiksvoorwerp van te maken voor onze school. Zowel leerkrachten, leerlingen,
ouders en andere belangstellenden kunnen via het internet het omgevingsboek
raadplegen.
Dit omgevingsboek is niet af en
het zal zeker ook nooit af zijn. Het is de bedoeling om er in de komende jaren
steeds verder aan te werken om zo een grote database van onze eigen
schoolomgeving te verkrijgen.
Aanvullende suggesties of verbeteringen kunnen altijd doorgestuurd worden naar
jufmia@vbsolsene.be.
Opmerking...
Naar aanleiding
van het nieuwe leerplan W.O. heb ik dit omgevingsboek gemaakt voor onze school.
Na heel wat denk- en zoekwerk ben ik tot dit uiteindelijke ontwerp gekomen.
Ik vind het heel fijn dat dit werk door vele andere scholen ook goed is
bevonden. Dat blijkt uit de vele gelijkende voorbeelden die nu op het internet
circuleren. Alleen jammer dat het auteursrecht zomaar met voeten wordt getreden
door mensen die dit ontwerp zonder mijn goedkeuring geheel (!) of gedeeltelijk
namaakten... |